Wees zorgvuldig in de aangifte van de nalatenschap!

Als wettelijke erfgenaam of begunstigde van een testament moet je een aangifte van nalatenschap indienen. Op basis van die aangifte berekent de belastingadministratie immers de erfbelasting. Voor de indiening van de aangifte van nalatenschap gelden een aantal strikte voorwaarden. Ontdek ze hier.

gettyimages-1203592595.jpg
In dit artikel

    Wie moet de aangifte van nalatenschap doen?

    De aangifte moet ingediend worden door alle erfgenamen en door eventuele begunstigden in een testament. Dit is een wettelijke verplichting, je kan er dus niet onderuit.

    Vaak bundelen alle erfgenamen de aangifte in één formulier, al kunnen erfgenamen ook elk afzonderlijk een aangifte indienen. Woonde de overledene in het buitenland? Dan moeten alleen de erfgenamen die in België gelegen onroerende goederen erven een aangifte indienen.

    Lees hier meer over alle kosten die met een erfenis gepaard gaan.

     

    Welke gegevens moet je opnemen in de aangifte van nalatenschap?

    Het gaat om een uitgebreid dossier. Je moet dus heel wat info invullen. Hierbij een overzicht:

    • Persoonlijke gegevens van
      • de overledene
      • de aangevers
      • de erfopvolgers
      • de verwerpers (incl. een bewijs van verwerping)
    • Perceelcodes van onroerende goederen
    • Een kopie van het huwelijkscontract
    • Testamenten en/of erfovereenkomsten
    • Volledige beschrijving van het (gemeenschappelijk en eigen) vermogen van de overledene
    • Bewijzen van schulden
    • Overzicht van alle levensverzekeringen
      • die de overledene zelf afgesloten had
      • die door iemand anders op het hoofd van de overledene afgesloten zijn
      • die op naam staan van de langstlevende echtgenoot (als de overledene in gemeenschap van goederen gehuwd was)
    • Overzicht van alle schenkingen door de overledene:
      • geregistreerde schenkingen
      • niet-geregistreerde schenkingen van roerende goederen
    • Verzekeringen ter bescherming van roerende goederen: bijvoorbeeld een brand- en/of diefstalverzekering
    • Schattingsverslagen van onroerende goederen

    Het is cruciaal dat je alle nodige info in je aangifte opneemt. Zo vermijd je discussies of foutieve berekeningen.

    Alle indieners moeten de aangifte ondertekenen.

     

    Kom je in aanmerking voor een gunstregeling?

    Denk je dat je recht hebt op een gunstregeling in het kader van de nalatenschap, zoals een verlaagd tarief of vrijstelling van erfbelasting? Dan moet je dit expliciet aanvragen via je aangifte.

     

    Hoeveel tijd heb je voor de indiening van de aangifte van nalatenschap?

    Dat hangt af van de  plaats van overlijden van de overledene:

    • Heeft het overlijden plaats gehad in België, dan heb je een termijn van vier maanden na het overlijden.
    • Bij een overlijden in een ander land van de Europese Economische Ruimte (EER) krijg je vijf maanden tijd.
    • Bij een overlijden buiten de EER bedraagt de termijn zes maanden.

    Dien je de aangifte te laat in, dan riskeer je een verhoging van de erfbelasting (in Vlaanderen) of een boete (in Brussel en Wallonië). Je kan om uitstel vragen, maar zelfs als dat toegestaan wordt, bestaat de kans dat de erfbelasting verhoogd wordt.

    Na de indiening zal de fiscale administratie de aangifte controleren en de verschuldigde erfbelasting berekenen. Vervolgens krijgen de indieners van de aangifte een aanslagbiljet waarop het precieze bedrag van de erfbelasting vermeld wordt.

     

    Waar kan je hulp zoeken als je vastloopt?

    Je kan de aangifte van nalatenschap zelf indienen. Op de websites van de bevoegde belastingdiensten vind je hiervoor de nodige invulformulieren.

    Zie je het niet zitten om zelf de aangifte op te stellen en in te dienen? Dan kan je je laten bijstaan door een notaris of advocaat. Je moet dan uiteraard wel hun ereloon betalen.

     

    Lees hier alles wat je al wilde weten over successie.

     

    Deel dit artikel