De tijd van mijn leven: ondernemen. Vanuit een passie.

Raygun

Ondernemen vanuit een passie

Componist & Sound engineer Peter Baert werkte in een productiehuis, maar zijn passie maakte dat hij zijn eigen studio wilde oprichten. Samen met zijn vrouw Liesbeth Demolder leidt hij nu Raygun, een geluidsstudio met 4 studioruimtes. 

Raygun
In dit artikel

    Toen

    Je hebt een bijzonder bedrijf. Kan je even omschrijven wat je doet?
    Peter Baert:
     “Raygun werd opgericht in 2006. Het is een geluidsstudio met 4 studioruimtes. We produceren vooral muziek en radio voor reclamebureaus. Voor grote merken maken we Sound Identities. Daarnaast ook muziek voor tv en films. In het begin werkte ik samen met een vennoot, maar intussen is mijn vrouw in het bedrijf gestapt en runnen we het samen.” 

    Vanwaar het idee om Raygun op te richten?
    “Ik werkte al in een studio, en ik deed daar eigenlijk elke dag het licht uit. (lacht) Ik heb gevraagd of ik me kon inkopen in de studio, maar daar was geen gehoor naar. De logische volgende stap was voor mij dan ook om zelf te beginnen. De start was niet simpel, maar intussen zijn we wel 1 van de grote spelers binnen een klein wereldje.”

    Welk gevoel onthoud je van die opstartfase?
    “Ik herinner me vooral een euforisch gevoel, eens we die beslissing hadden genomen. Er komt natuurlijk heel veel verantwoordelijkheid bij kijken, maar je mag niet te veel nadenken dan. We hadden een just do it- mentaliteit. Ik vergelijk het een beetje met een soort van survival. Er komt heel veel op je af en je springt gewoon en doet waar je goed in bent. Een goeie accountant is daarin trouwens cruciaal. Wij zijn vooral bezig met ons werk, zij brengt verheldering in het grote plaatje en stippelt met ons de punten uit naar de toekomst.”

    “Ik herinner me van de beginfase een echt euforisch gevoel.”

    Hadden jullie al ervaring met ondernemen?
    “Nee, voor mij was het echt wel een volledig nieuw avontuur. Ik ben echt een creatief iemand qua inborst. Voor cijfers gaan we naar de boekhouder. Dat is echt onze wereld niet. Het is dus een leerproces geweest. In eerste instantie wilden we de bazen zijn die we zelf nooit gehad hebben. Zowel mijn vrouw als ik hebben vaak bazen met een ‘top down’-mentaliteit gehad, wij wilden heel duidelijk een menselijk bedrijf, waar je luistert naar elkaar en samenwerkt. We waren daar in het begin naïef in, want het was hier vooral leuk. We hebben dus wel wat moeten schaven aan ons bedrijf, en toch regels moeten invoeren. Maar we zijn nog altijd geen kwaaie bazen. Nu zijn we zacht voor de mensen en hard voor de feiten.”

    Nu

    Zijn er dingen die je anders zou doen als je terugblikt?
    “We zijn in die 12 jaar enorm gegroeid, en het is makkelijk om nu te zeggen ‘dat zou ik anders doen’. Maar op dat moment stonden we ergens anders, dus je kan het onmogelijk vergelijken. Uiteraard hebben we along the way fouten gemaakt: verkeerde investeringen, medewerkers die hier niet pasten, onder tijdsdruk verkeerde beslissingen nemen… Dat hoort erbij. En ook: in het begin heb je door die onwetendheid een gezonde arrogantie die meehelpt en maakt dat je de dingen doet zoals je het zelf wil.”

    Waar ben je trots op?
    “Dat ligt niet in onze Vlaamse aard he, trots zijn… Maar toch: ik ben heel trots op de recente soundtrack die we maakten voor de film Façades. Daarnaast hebben we heel wat reclameprijzen in de wacht gesleept. Onder meer voor spots rond Ouders van verongelukte kinderen, orgaandonatie en Alzheimer. Dat zijn echt zaken waar wij het verschil gemaakt hebben en dat doet deugd. Het is ook tof dat ons werk mooi in evenwicht is. Zoals onze creative director het verwoordt: je hebt ‘tartine’ en ‘vitrine’. Werk waar je je brood mee verdient en werk waar je trots op bent en die je in de vitrine kan plaatsen.”

    “Muziek kan echt het verschil maken in een spot. Daar kan ik echt trots op zijn.”

    Later

    Hoe zien jullie de toekomst?
    “We zitten eigenlijk echt in een transitiefase. We werken veel voor reclame-agentschappen, maar we zien dat sommige grote spelers starten met een in-house studio, een puur budgettaire keuze. Dat maakt dat het landschap wat begint te veranderen voor ons. Het is dus wat zoeken, maar we hebben er wel alle vertrouwen in dat we onze weg wel vinden. We focussen altijd op goed werk afleveren, mensen helpen en zorgen dat ze op ons kunnen rekenen. Onze # als bedrijf is #gladwecouldhelp. Je moet een meerwaarde geven, een positieve experience of service waardoor je klanten blij buitengaan. Ik geloof ook heel sterk in de liefde voor het vak. Dat maakt sowieso dat we er wel geraken. Als je je werk doet met liefde, komt de rest vanzelf.”

    Zijn jullie workaholics?
    “Wel, ik heb een dochter uit een vorige relatie, en nu 2 kleine kindjes. Als die slapen, gaat de laptop weer open en werken we verder… Maar voor ons is dat evident omdat we het zo graag doen. Ik vind het soms wel confronterend om te zien dat de jongere generatie daar heel anders mee omgaat. Bij hen blijft de laptop op het werk en is de work-life balans veel belangrijker. Ik mis daar wat ambitie in, maar goed, misschien hebben ze wel gelijk. Weet je, ik hou van mensen die ambitieus zijn en deliveren. Zo iemand charmeert mij. Als het gaat over opvolging, ga ik daar toch naar op zoek. Iemand met een grote drive.”

    “Als je je werk met liefde doet, komt de rest vanzelf.”

    Denken aan de toekomst betekent ook jezelf voldoende beschermen. Hoe doen jullie dat?
    “We doen een beetje aan pensioensparen. En ik zie ons huis ook wel als een pensioen. Verder zijn we wel verzekerd, maar ik overdrijf daar niet in. Als je alle risico’s gaat dekken, voel je je misschien vals veilig. Ik ga daar dus heel nuchter en pragmatisch mee om.” 

    Jullie runnen het bedrijf als koppel. Maakt dat het makkelijker?
    “Het is fantastisch. We zien elkaar heel veel, en het is fijn om samen aan hetzelfde te werken. Mijn vrouw heeft dankzij haar oog voor interieur en intuïtie voor getalenteerde fijne mensen ook gezorgd voor een heel aangename sfeer in het bedrijf en een geweldig team. We krijgen dagelijks complimenten over onze mensen en over de inrichting hier. Het enige nadeel aan werken als koppel is dat het nooit stopt. Soms moeten we echt tegen elkaar zeggen: we gaan dit gesprek nu niet hebben, anders liggen we weer te laat in ons bed. Maar als je allebei zo gedreven bent, is dat niet zo eenvoudig.”

     

    Over Raygun 

    Raygun werd opgericht in 2006. In 2014 kocht Peter Baert zijn vennoot uit en stapte zijn vrouw mee in het bedrijf. Het bedrijf bestaat nu uit een 9-tal mensen: 2 managers, 4 in dienstverband, aangevuld met 3 freelancers.

    Deel dit artikel