Waarom assertieve medewerkers goed zijn voor een werkgever

Assertieve werknemers? Die zetten de boel veel te fel naar hun hand. Werkgevers kijken er vaak met argusogen naar. Onterecht.

Duidelijk en toegankelijk
Assertiviteit wordt wel eens gelinkt aan agressie of egoïsme. Maar daar heeft het niets mee te maken. Assertieve medewerkers geven aan wat je aan ze hebt. Ze zijn duidelijk en makkelijk aanspreekbaar. Ze zijn direct, maar op een correcte manier. Zo tonen ze respect, niet alleen voor hun omgeving, maar inderdaad ook voor zichzelf. Een werkgever is meer met iemand die zijn mening zegt. Want stel je een vergadering voor waarin iedereen het eens lijkt, maar achteraf blijkt dat dit verre van waar is. Dan liever wat assertievelingen die op het moment zelf hun mond opendoen en op die manier veel productiever zijn.

Minder stress
Ik zal mijn mond maar houden, anders ontstaat er vast een conflict. Nobel? Eigenlijk niet, want op lange termijn fop je er enkel jezelf mee. Je mening niet durven zeggen geeft na een tijdje stress. En als stress zich opstapelt, dan durft een burn-out op de loer te liggen. Daar zal je werkgever ook niet om staan te springen.

Eerlijke feedback
Wie assertiviteit op een goede manier toepast kan veel betekenen voor anderen. Om te beginnen met de eerlijke feedback. Heb je advies nodig en vraag je iemand zijn mening? Dan heb je meer aan een assertief persoon die je de waarheid zegt. Voorwaarde is wel dat het op een opbouwende en behulpzame manier gebeurt. Het zijn vaak de eerlijkste adviezen die het langst bijblijven. Ook werkgevers hebben baat bij zo’n betrouwbare werknemer. Iemand die de perfecte balans kent tussen zijn eigen belangen en die van anderen? Dat is assertiviteit op zijn best!

Vergaderingen of werkgroepen
Assertieve werknemers kunnen ook veel betekenen in vergaderingen of werkgroepen. Ze zullen hun mening met meer kracht formuleren dan een niet-assertieve collega. En naar deze krachtige manier wordt doorgaans iets beter geluisterd. Voor alle duidelijkheid: ook meer introverte medewerkers kunnen assertief zijn en zo een meerwaarde betekenen voor een bedrijf. Want assertiviteit kan je namelijk ook trainen.

Oog voor het team
Als werkgever is het wel belangrijk om iedereen voldoende aan bod te laten komen. Voor medewerkers met een wat meer ondersteunende of adviserende functie is het zeker niet slecht om te waken over assertiviteit. Aan u als leidinggevende om mee in de gaten te houden of iedereen op de werkvloer gehoord wordt.