Tips voor een gezond lunchpakket

Gezond willen eten is één ding, maar hoe begin je daaraan? Met enkele inspirerende tips voor een gezond lunchpakket vol smaak

  • Een gezonde lunch bevat 200 à 300 gram groenten. Hebt u groenten op overschot van de warme maaltijd? Neem die dan de volgende dag mee in uw lunchpakket.
  • Restjes groenten, pasta of aardappelen en een blikje zalm of tonijn zijn heerlijk fris voor de lunch.
  • Ook gegrilde groenten fleuren uw lunchbox op.
  • Rauwe groenten smaken lekker bij uw boterham. Kerstomaatjes, wortelen, sla of komkommer zijn snel meegenomen.
  • Brood mag, maar kies liefst voor volkoren- of roggebrood. Met mager broodbeleg zit u altijd goed.
  • Besmeer uw brood met halvarine of minarine in plaats van boter.
  • Beperk het gebruik van zoet beleg zoals choco of confituur tot maximaal twee keer per week. Verse aardbeien, perziken, en ander fruit kunnen helpen tegen de zoete trek.
  • Vul uw lunch aan met een zuivelproduct, zoals melk, karnemelk, yoghurtdrink zonder suiker of yoghurt. Heel wat yoghurtdranken en chocomelk zit vol met suikers, en kunt u beter vermijden.
  • Meng 100 gram magere platte kaas met een sinaasappel in partjes en 100 gram fijn geraspte worteltjes. Dit kunt u de avond voordien maken en bewaren in de koelkast.
  • Meng kleine, gekookte of rauwe bloemkool- en broccoliroosjes met platte kaas of cottage cheese en kruiden
  • Maak zelf uw vees-, vis- of groentesalades met verse ingrediënten en maar een beetje dressing of lightsaus. Breng ze verder op smaak met bijvoorbeeld kerriepoeder, wasabi, of voor liefhebbers van zoet stukjes ananas of peer.
  • Verse groentesoep kunt u makkelijk opwarmen op het werk, net als een groenteterrine of quiche.
  • Vegetarische smeersels op basis van noten, olijven, avocado of kikkererwten zorgen voor een heel andere smaak.
  • Eet u graag een dessertje na de lunch? Kies dan liefst voor vers fruit, yoghurt of een ander mager melkproduct, of een sojaproduct met extra calcium.
  • Zoete of vette snacks zoals chips, gevulde repen en koeken remmen uw eetlust en leveren veel calorieën. Vermijd ze dus.
  • Drink bij voorkeur water, ongezoete verse vruchtensappen, koffie of thee bij uw lunch. Frisdranken bevatten veel suikers en geven u een sterke middagdip. Spuitwater kan eetlustremmend werken.
  • Eet uw lunch niet aan uw bureau. Niet alleen kunt u zich dan niet ontspannen tijdens de lunchpauze, u zult ook te veel en te snel eten, wat niet goed is voor de spijsvertering.