Pubers gezond doen eten: een onmogelijke opdracht?

Pubers? Die eten toch gewoon wat er op hun weg komt en waar ze zin in hebben? Hoe kan je als ouder er toch voor zorgen dat je kroost die gevarieerde lunchbox en gezonde tussendoortjes niet in de vuilnisbak kiepert?

Nauwelijks ontbijt en hup de deur uit. ’s Middags een broodje en frisdrank. Fruit? Dat is voor later! Enkele tips om die rebelse pubers toch wat gezonde voeding mee te geven.

Niet zonder ontbijt de deur uit
Een belangrijk begin is het ontbijt. Sta erop dat er ’s ochtends ontbeten wordt. Varieer in je aanbod. Brood kan, maar zet gerust ook eens havermout of muesli op tafel. Kijk wel uit met gezoete ontbijtgranen. Graanvlokken met honing, chocolade of suiker zijn caloriebommen en bieden weinig voedingswaarde.

Eet je brood, wissel dan af met het beleg. Dan eens hartig, dan eens zoet. Zoet beleg kan ook fruit of compote zijn. Geef overigens liever fruit dan fruitsap. In fruitsap zijn door de bereiding de voedingsstoffen verloren gegaan. In een stuk fruit zorgen de vezels er ook voor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt. Gebruik het fruit om bijvoorbeeld in natuuryoghurt te doen, lekker én gezonder dan er tonnen suiker in te scheppen.

En tussendoor?
Gezond en gevarieerd eten is niet makkelijk, want de verleiding is groot. Snoep- en drankautomaten op school, wafelverkoop in de kantine. Leer je pubers de juiste keuze maken. Praat daar ook over, check waarom ze het moeilijk vinden om voor iets gezond te kiezen. Leer jongeren zelf nadenken hierover.

Opgroeiende jongeren hebben wel degelijk heel wat energie nodig. Tussendoortjes zijn dus zeker nodig. Fruit is de nummer één. Koop leuk en aantrekkelijk fruit, varieer en laat ze zelf mee kiezen. Of waarom geen doosje kerstomaten? Rauwe groenten in de brooddoos? Koop daarbij een fancy drinkbus die ze makkelijk kunnen bijvullen met water.

Hipster lunchbox
Elke dag een saaie brooddoos met kippenwit of salami? Dan gebeurt het al eens dat jongeren met hun ogen rollen of simpelweg de inhoud van de brooddoos in de vuilnisbak kieperen. Pimp die lunchbox dus wat. Wissel boterhammen eens af met een gezonde wrap. Kijk samen wat er in die wrap kan, laat je kids mee boodschappen doen, creëer samen dé hipster lunchbox bij uitstek!

Een ‘smos’ is toch gezond?
Geen zin in een boterham, ik ga vanmiddag wel een belegd broodje kopen. Op een smos liggen toch ook groentjes? Maar dat ‘broodje gezond’ is lang niet altijd zo gezond. Een wit stokbrood met hesp, kaas, ei, een klein beetje groentjes en een flinke kwak mayonaise is niet meteen gezond te noemen. Het is bovendien een echte caloriebom. Laat je kinderen gerust weten dat een belegd broodje ter grootte van een half stokbrood overeenkomt met zes sneden brood met beleg. Een echt broodje gezond? Dat is bruin brood belegd met een sneetje ham, kaas of ei en veel groentjes. Ook lekker!

Geef zelf het goede voorbeeld
Je kinderen aansporen om gezond te eten, maar zelf ’s ochtends zonder ontbijt de deur uit gaan, met enkel een koffie in je maag? Kinderen zien dat en pikken het niet dat zij wel gezond moeten eten. Geef je zelf het goede voorbeeld, dan toon je dat je gelooft in het belang van gezonde voeding. Zo klinken je argumenten niet hol, maar gemeend. Neem je zelf boterhammen mee naar het werk, dan is het voor je kinderen makkelijker om dat voorbeeld te volgen.

Meer weten over je voorbeeldrol als ouder? Zopas verscheen een nieuwe campagne over gezond opvoeden. Zanger Tom Helsen schreef hiervoor een fijn campagnelied over broccoli en wortels.