Ook niet uitgeslapen?

Amper 47% van de Belgische werknemers staat wakker op. Hoe zit het met uw nachtrust?

10 tips om te slapen als een roos.

Regelmatig slaappatroon
Ga tijdens de week op vaste tijdstippen naar bed. Op die manier bouwt onze interne klok een vaste routine op en krijgt ons lichaam meer rust. In het weekend is dit wellicht niet altijd mogelijk of nodig, maar probeer ook dan geen uren af te wijken van het doordeweekse slaappatroon. Gemiddeld heeft een mens nood aan acht uur slaap per nacht.

Geen tv of smartphone
Nog even in bed facebook checken op uw smartphone? In slaap dommelen terwijl de tv aan staat in de slaapkamer? Verban deze (multi)media uit uw slaapkamer. Ons brein is door deze toestellen nog te lang bezig met informatie verwerken. Daarenboven onderdrukt het (blauw) licht van uw smartphone of laptop de aanmaak van het slaaphormoon, melatonine. Kunt u het toch niet laten, installeer dan een app (zoals bv. f.lux) die het blauw licht wegfilteren.

Goed verduisterde kamer
Zorg voor verduisterende gordijnen. Het is bewezen dat we beter slapen als onze slaapkamer donker is. Van straatverlichting of autolampen heeft u zo geen last.

Frisse lucht
Zet overdag het raam van de slaapkamer op een kier, zodat de kamer goed geventileerd is tegen dat u ’s avonds gaat slapen. Ook bijkomend extra verluchten, dat is het raam een tijdje wijd open zetten, is opportuun. De ideale slaapkamertemperatuur is 18 graden. 's Nachts gaat de verwarming dus onverbiddelijk uit.

Investeer in een goed bed
Om comfortabel te slapen zijn een matras en hoofdkussen van goede kwaliteit een must. Welk kussen of matras goed is hangt af van persoon tot persoon. Test de materialen uitgebreid uit voor u investeert in een goed bed en alles wat daar bijhoort.

Niet eten voor het slapengaan
Drie uur voor het slapengaan eet u best geen stevige maaltijd of suikerrijke snacks meer. Anders moet uw lichaam dit allemaal nog verteren, waardoor de nachtrust aan kwaliteit inboet.

Kijk uit met slaapmutsjes
Nog een glaasje alcohol voor het slapengaan? Het doet u misschien meteen in dromenland belanden, maar de kans is groot dat u na een paar uur weer wakker wordt. Kijk ook uit met koffie, het bevat cafeïne en dit zorgt ervoor dat u moeilijker in slaap valt.

Niet te laat sporten
Bewegen is goed. Maar ga drie uur voor het slapen niet sporten. Na het sporten kan u immers nieuwe energie hebben, waardoor u niet meteen de slaap kan vatten.

Weg met de snooze!
Zalig, die snoozefunctie. Maar het helpt niet om snel uit bed te komen. Sta op wanneer de wekker afloopt. Zorg voor een aangename wekkertune en zet de wekker wat verder van het bed. Zo moet u er wel uit!

Focus op de ademhaling
Maalt het 's avonds nog in uw hoofd? Concentreer u dan op de ademhaling. Het geeft rust en doet u sneller indommelen.

Goedenacht!


[infogram id="gezonderzoek16_uitgerust"]