Hoe zinvol is een gratis bedrijfsfiets voor werknemers?

U biedt uw werknemers een gratis bedrijfsfiets. Op voorwaarde dat ze minstens een dag per week met die fiets komen werken. Een meerderheid van de werknemers is hier wel voor de vinden. Hoe zinvol is het?

Dit is het concept: een gratis (elektrische) fiets, in ruil moeten werknemers minstens een dag per week de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer. De werknemers mogen de fiets ook combineren met het openbaar vervoer. Na drie jaar wordt de werknemer eigenaar van de fiets.

Werknemers hebben hier wel oren naar. 33% is hier zeker voor te vinden of gaat al met de fiets naar het werk. 40% zegt waarschijnlijk, maar vraagt zich af of het vol te houden is. Wat kunt u als werkgever doen om werknemers over de streep te trekken? En vooral: hoe maakt u hier een duurzaam iets van?

Zet voordelen werknemer in de verf
Zet op een ludieke maar onderbouwde manier op een rij wat de voordelen zijn voor werknemers. Door met de fiets naar het werk te gaan verbeteren werknemers hun conditie, geraken ze vaak sneller op hun bestemming en hebben ze een fris hoofd bij aankomst. Fietsen kan werknemers bovendien een fikse fietsvergoeding opleveren. Daarnaast geeft het een goed gevoel om geen deel uit te maken van monsterfiles en de bijhorende milieuvervuiling.

Veiligheid en comfort
Werknemers die met de fiets naar het werk komen verdienen een aanmoediging. Biedt u als bedrijf een fiets aan, zorg er dan voor dat uw werknemers in alle veiligheid op hun bestemming geraken. Voorzie een behoorlijke verzekering met indien mogelijk pechbijstand en zorg eventueel voor veiligheidsmaterialen zoals fluo vestjes.

Douches en fietsstallingen
Naar het werk fietsen is één. Maar daar bezweet of doorweekt aankomen is een andere zaak. Als bedrijf kan u werknemers niet aansporen om met de fiets naar het werk te komen zonder degelijke douches, kleedkamers, droogruimten of fietsstallingen te voorzien.

Werk een fietsbeleid uit
Een gratis fiets kan onderdeel zijn van een groter geheel. Werk een volwaardig fietsbeleid uit met stappenplan. Hoe zit het op dit moment in het bedrijf? Wat kan er nog allemaal gebeuren om fietsen te integreren? Wat liep er al goed?

Communiceer over fietsinitiatieven
Nam u nieuwe fietsmaatregelen? Communiceer hier dan over. Maak nieuwe initiatieven bekend, zet een helder motivatieprogramma op poten. Waarom met het bedrijf niet deelnemen aan Bike to Work? Het is voor werknemers een duwtje in de rug. Zet werknemers die al met de fiets naar het werk komen in als ambassadeurs. Zij weten waarover ze spreken en kunnen makkelijker andere werknemers overtuigen.

Overzicht fietsroutes
Iemand die het niet gewoon is om met de fiets naar het werk te gaan kent vaak enkel de ‘autowegen’ naar kantoor. Waarom voorziet u geen pakketje met de fietsroutenetwerken? Een infosessie over de nieuwe fietsostrades? Het maakt het de werknemers makkelijker om de overstap naar de fiets te maken.

Wat met extra kosten werknemers?
Moeten werknemers investeren in nieuwe materialen als ze met de fiets naar het werk komen? Regenkledij, een fietstas waar een computer in past? Zijn er mogelijkheden om hier afspraken over te maken? Wat kan het bedrijf bieden?

Inspraak motiveert
Voor u een vrachtwagen vol bedrijfsfietsen bestelt, is het goed om te polsen bij de werknemers zelf. Welke fietsen zijn er nodig? Waar is vraag naar? Ook al kan u er geen torenhoge budgetten tegenaan gooien, toch is het goed om werknemers te betrekken bij de fietskeuze. Het werkt motiverend en u vergroot de kans dat de fietsen gebruikt worden en niet nodeloos aan de kant blijven.

[infogram id="c57c5a83-7e9c-4e0f-a62c-771c6407b252" prefix="DWr" format="interactive" title="gezonderzoek16 fiets"]