Heeft jouw werkplek alles op een rijtje?

Heb jij thuis een clean desk? Met waterdichte systemen waar alles makkelijk terug te vinden is?

Weg is weg
Een rommelig bureau zou creativiteit aanwakkeren. Maar soms kan je ook gewoon te veel rommel hebben in je werkruimte. Gevolg? Een belangrijk dossier dat spoorloos verdwijnt of een pincode die je niet meer terugvindt. Is een werk afgerond? Verplaats oude documenten dan naar een archief of vuilnisbak.

Postbakjes zijn passé
Je hebt je zaakjes voor mekaar, want je installeerde zopas enkele mooie postbakjes op je bureau. Ze lijken orde te creëren, dat wel, maar nog beter is om je paperassen in een kast op te bergen. Want zo’n postbakje puilt uit voor je het weet en regelmatig belanden er ook objecten in die er niet thuishoren.

Regelmaat
Wat post sorteren, e-mails printen voor je archief. Maak hier wekelijks wat tijd voor vrij, zodat je niet na enkele maanden een berg administratie moet doorworstelen.

Digitale documenten
Nog handiger is natuurlijk om alles in the cloud te bewaren. Gedaan met papieren rommel. Ook facturen en andere documenten ontvang je tegenwoordig digitaal. Je kan ze makkelijk op je pc of online archiveren. Dat geldt ook voor je agenda of kalender. Het maakt het overzicht van je afspraken overal toegankelijk.

Welke documenten bewaren?
Hou je papierberg zo klein mogelijk. Makkelijk gezegd, maar welke documenten moet je wél bijhouden? Je bent bijvoorbeeld wettelijk niet verplicht je maandelijkse loonbriefjes langer dan 10 jaar bij te houden. Maar je jaarlijkse loonfiches houd je wel best bij tot aan je pensioen. Wat met facturen, contracten, belastingdocumenten? Wie door de bomen het bos niet ziet kan terecht op de website van de Vlaamse overheid waar alles hierover netjes op een rij staat. Alles voor een clean desk!