Gezonde voeding voor zelfstandigen

Als zelfstandige hebt u dikwijls te maken met lange werkuren en weinig regelmaat. Het is niet altijd eenvoudig dan een gezonde maaltijdroutine op te bouwen, maar deze tips helpen u toch een heel pak op weg.

  • Hebt u weinig tijd en bent u veel onderweg? Maak dan ’s avonds al uw lunchpakket klaar of maak een smoothie. Zet een blender klaar in uw keuken of op uw kantoor. Vermijd kant-en-klare smoothies want die bevatten vaak veel suiker.
  • Houd altijd gezonde snacks in voorraad. Fruit, een handvol noten, yoghurt, platte kaas,… Bij een hongertje tussendoor hebt u maar best een gezond alternatief in de buurt.
  • Plan zorgvuldig voor uw maaltijden. Maak tijd vrij in uw agenda om te koken en doe meteen boodschappen voor meerdere dagen. Sommige dingen maakt u best vooraf klaar, zodat u ze enkel nog moet opwarmen.
  • Probeer een goede maaltijdstructuur te behouden, met drie hoofdmaaltijden per dag. Neem de tijd om goed te eten en te kauwen en eet voldoende. Een snelle hap tussendoor levert niet genoeg energie tot de volgende maaltijd, zodat u sneller naar iets vettigs of zoets zult grijpen.
  • Houd bij wat u eet. Zeker als u vaak onderweg eet, zult u dikwijls meer wegwerken dan u denkt.
  • Soms is het niet mogelijk op ‘normale’ tijdstippen te eten, maar op zich hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te vormen. Hoe en wat u eet is belangrijker dan wanneer u eet.

 

Tips voor een zakenlunch

Heel wat zelfstandigen spreken geregeld voor hun werk af op restaurant. Ook hier kunt u een aantal goede gewoonten aanspreken:

  • Vraag meteen een fles water. Zo kunt u iets drinken terwijl u wacht en blijft u makkelijker van de nootjes of het brood met boter. Eén glaasje alcohol kan ook, maar onthoud dat u met een helder hoofd beter zakelijke beslissingen kunt nemen.
  • Kies altijd voor een maaltijd met een grote portie groenten en voor een dessert op basis van fruit
  • Schotels met sauzen, charcuterie en gefrituurde zaken vermijdt u beter.
  • U hoeft geen volledig menu te nemen. Met een voorgerecht + hoofdgerecht of hoofdgerecht + dessert hebt u doorgaans al ruim voldoende.
  • Neemt u een vast menu, vraag dan of u bepaalde gangen of ingrediënten kunt vervangen. Vraag bijvoorbeeld een stuk fruit of een kop thee voor het dessert, of extra groenten in plaats van frieten.
  • Voel u niet verplicht om alles op te eten.