2018 = GEZONDHEID EERST

Bij velen onder ons lijken goede voornemens aan het begin van het jaar gedoemd om steevast enkele weken later in de vergeethoek te raken. Hoe vermijd je om telkens in die valkuil te trappen en toch vol te houden? We helpen je hier alvast op weg. 

Het nieuwe jaar is een ideale periode om met een schone lei te beginnen en enkele van je slechte gewoontes door nieuwe te vervangen. Ben je iemand die ’s morgens helemaal niet ontbijt en wil je vanaf nu gezond ontbijten of blijf je ’s avonds steeds te lang op je smartphone bezig waardoor je aan chronisch slaaptekort lijdt? 

Laaghangend fruit

Om tot een blijvend resultaat te komen, is het cruciaal dat je een lijstje maakt van de haalbare doelen die je wil bereiken. Stel je bijvoorbeeld een viertal doelen waar je een voor een mee aan de slag gaat. Teveel doelen willen realiseren, leidt alleen maar tot teleurstelling en mislukking. Denk er ook aan dat het tijd vergt je een gewoonte eigen te maken. Het is namelijk zo dat we gewoontedieren zijn en daarbij vaak op automatische piloot functioneren. Als je iets nieuws aanleert daarentegen, moet er in je hersenen een nieuw ‘traject’ gevormd worden en dat vraagt tijd. Misschien ken je de veelbesproken mythe dat dat 21 dagen duurt? Geef dus niet te snel op. Tijd om je hier alvast enkele concrete tips voor gezonde gewoontes te geven.

Gezond ontbijten

Duik je elke morgen na de douche haastje-repje in je kleren en loop je met een hongerige maag de deur uit, en beloof je jezelf dat je morgen toch net iets vroeger uit bed komt? Maar druk je vervolgens toch op de snoozetoets? Bereid je dan voor. Ben je een koffiefreak, dan kan de geur van verse koffie dankzij de voorgeprogrammeerde koffiezet je misschien tijdig uit bed halen. Hou je van havermout, maak die dan op voorhand klaar, zodat je hem ’s morgens enkel hoeft op te warmen.

Meer bewegen

sta-bureau in lego

Het is een voornemen dat veel mensen zich maken en dat even zoveel keer mislukt. Nochtans zijn we creatiever en productiever als we sport doen, slapen we beter enz. De laatste tijd wordt er bovendien de nadruk op gelegd dat te lang na elkaar zitten heel ongezond is. Staand werken is dan ook helemaal in. Ben je toe aan een nieuw bureau, kies dan voor een verstelbaar model dat je kan aanpassen aan zittend of staand werk. Of neem de trap in plaats van de lift en loop even langs bij die collega in plaats van over en weer te e-mailen. Is een  sportclub net een brug te ver, laat dan gewoon (!) de auto staan en ga te voet. Met de stappenteller kan je jezelf ‘controleren’ en krijg je misschien wel zin om nog een extra blokje om te lopen.

Ontdek podcasts 

Heb jij ook een stapel boeken of e-books waar je maar niet aan toe komt, maar troost je jezelf met de gedachte dat ze tijdens de vakantie wel aan de beurt komen? Welnu, draai het lange woon-werktraject om in een leesmoment en lees of beluister een boek, een interessante TED-talk of die Italiaanse les. Benut verloren wachtmomenten aan de kassa, bij de dokter enz. en je zal niet meer het gevoel hebben tijd te verliezen.

Voldoende ontspanning

Zit je de hele dag met je neus in de boeken of voor de computer, zorg dan regelmatig voor ontspanning. Geen zin in sport doen, maak dan tijd voor je favoriete hobby : in de tuin werken, schilderen, breien, noem maar op. Kies iets dat 100% je aandacht opeist en waarin je je kan uitleven, dat helpt om vol te houden en je doel te bereiken.

Op tijd opstaan en naar bed

Beroemde ondernemers zoals Bill Gates zweren bij vroeg opstaan. Maar om nu van de ene op de andere dag ineens om 5u in plaats van om 7u op te staan, lijkt ons geen goed idee en tot mislukken gedoemd. Gruwel je alleen al bij de gedachte, dan kan het feit te weten dat je ’s morgens de meeste energie hebt je misschien motiveren. Bovendien geeft het je de gelegenheid om je een paar uur ongestoord te focussen, zonder dringende telefoontjes of e-mails te moeten beantwoorden. Ben je vroeg uit de veren, dan moet je ook ’s avonds je avondwekker zetten. Zorg dus dat je voldoende slaap krijgt en hou er liefst een consistent bedritme op na. Een goede nachtrust helpt je immers scherper te denken, gezonder te blijven en verhindert zelfs dat je verkouden of ziek wordt. Er bestaan talloze apps die je hierbij kunnen helpen. Raadpleeg even je smartphone en kies de voor jou meest geschikte app.

 

De hierboven vermelde tips zijn slechts enkele voorbeelden van doelen die je jezelf kan stellen om gezonder en dus productiever te leven. Begin met één realistisch doel, zo vergroot je je kans op succes, wat je zal motiveren om andere uitdagingen aan te gaan. Wie weet kan je dan eind 2018 een aantal of misschien wel al je doelen afvinken. Alvast veel succes !